Το μάθημα «Εκδόσεις για παιδιά και ιδεολογική/πολιτισμική πολιτική» εισάγει τους φοιτητές και τις φοιτήτριες στις σχέσεις και στις διασυνδέσεις έντυπου και πολυμεσικού υλικού για παιδιά με τις εκδοτικές πρακτικές, αποσκοπώντας να εξετάσει το ρόλο της εκδοτικής δραστηριότητας στο πλαίσιο της ιστορίας των βιβλίων για παιδιά.
Η οργάνωση του μαθήματος εκκινεί από δύο δεδομένα που αφορούν την εκδοτική δραστηριότητα και συνδέονται άμεσα την αναγνωστική πραγματικότητα των παιδιών:
- Η εκδοτική δραστηριότητα για παιδιά συνιστά μια διακριτή περιοχή μελέτης των πολιτισμικών σπουδών κάθε χώρας έχοντας ουσιαστικό λόγο στη διαμόρφωση της ιστορίας και της ιδεολογίας των κειμένων για παιδιά, καθώς προσδιορίζει σε σημαντικό βαθμό χαρακτηριστικά και ιδιαιτερότητες του έντυπου και πολυμεσικού υλικού για παιδιά, από την αισθητική, τη θεματολογία και το περιεχόμενο μέχρι τη μορφή, το σχήμα, τη δομή και τον τρόπο χρήσης τους.
- Ο εκδοτικός κόσμος, τείνοντας να εναρμονίσει τη μορφωτική και ηθοποιητική δραστηριότητά του με την επιχειρηματική λογική, επηρεάζεται ουσιαστικά από τους εκάστοτε κοινωνικούς, ιστορικούς, οικονομικούς, τεχνολογικούς και γενικότερα πολιτισμικούς παράγοντες, καθώς και από την εκάστοτε εκπαιδευτική πολιτική.
Ως πολιτισμικός διαμεσολαβητής, κατ’ επέκταση, συμβάλλει διαμορφωτικά στις αναγνωστικές ανάγκες και προσδοκίες των παιδιών, καθώς και στις επιλογές των δημιουργών, συγγραφέων και εικονογράφων.
Ο εκδοτικός κόσμος (εκδότες, συγγραφείς, εικονογράφοι, γραφίστες, μεταφραστές, επιμελητές, σύμβουλοι εκδόσεων κ.ά.), καθώς και μια ολόκληρη δομή συστημάτων προώθησης και διανομής των βιβλίων, συνιστούν δυναμικούς παράγοντες διαμόρφωσης των νοημάτων και των αντιλήψεων που προβάλλουν τα βιβλία.
Σ' αυτό το πλαίσιο των δεδομένων, το μάθημα «Εκδόσεις για παιδιά και ιδεολογική/πολιτισμική πολιτική» εισάγει τους φοιτητές και τις φοιτήτριες στις σχέσεις και στις διασυνδέσεις έντυπου και πολυμεσικού υλικού για παιδιά με τις εκδοτικές πρακτικές και ειδικότερα εξετάζει: -το ρόλο της εκδοτικής δραστηριότητας στο πλαίσιο της ιστορίας των βιβλίων για παιδιά -τις εκδοτικές και μεταφραστικές στρατηγικές και παρεμβάσεις -το εκδοτικό περικείμενο -τις εναλλακτικές μορφές έκδοσης -τους θεσμούς και τις θεσμοθετημένες δομές για το βιβλίο (εκθέσεις και βραβεία βιβλίων για παιδιά, βιβλιοπωλεία, βιβλιοθήκες, κριτική/βιβλιοπαρουσίες), ως συνδιαμορφωτικούς παράγοντες της ιδεολογίας, αισθητικής, περιεχομένου, δομής και αξιοποίησης λογοτεχνικών βιβλίων για παιδιά.