Στο μάθημα θα αναπτυχθούν σύγχρονες προσεγγίσεις της μάθησης που δίνουν έμφαση στην ανάπτυξη των εννοιών, το διάλογο και τη διαφοροποίηση της διδασκαλίας.
Θα αναλυθεί η έννοια της διαφορετικότητας και θα παρουσιαστούν εργαλεία που βοηθάνε τον εκπαιδευτικό να αναγνωρίσει και να διαμορφώσει το μαθησιακό προφίλ των παιδιών και να το αξιοποιήσει κατά την εκπαιδευτική διαδικασία.
Θα συζητηθούν διερευνητικές μέθοδοι διδασκαλίας με έμφαση στην επίλυση προβλημάτων και εργαλεία και θα μελετηθούν τρόποι αξιολόγησης που διευκολύνουν το έργο του εκπαιδευτικού-ερευνητή.
Οι θεματικές ενότητες του μαθήματος είναι:
- Σύγχρονες προσεγγίσεις της μάθησης: Εννοιοκεντρική προσέγγιση της γνώσης, διαλογική διδασκαλία, διαφοροποιημένη παιδαγωγική
- Η σημασία της ‘διαφορετικότητας’ και η έννοια του ‘ενδιαφέροντος’ στην εκπαιδευτική διαδικασία
- Πολυτροπικότητα και κατασκευή νοήματος (π.χ. σχέδιο, χάρτες εννοιών, χειρονομίες, χωρικές συγκροτήσεις)
- H ανίχνευση ιδεών ως ερευνητική διαδικασία, ως προϋπόθεση για τη διδασκαλία, ως αξιολόγηση, εναλλακτικές συμμετοχικές διαδικασίες ανίχνευσης
- Διερευνητικές μέθοδοι μάθησης & διδασκαλίας
- Αξιολόγηση για τη μάθηση: εργαλεία αξιολόγησης, καταγραφή/αποτύπωση της μάθησης, αναστοχασμός, αυτό-αξιολόγηση μαθητή